Nek- en Schouderklachten

Stress in relatie tot nek- en schouderklachten

Bijna 20% van alle klachten die wij zien als fysiotherapeut betreffen klachten aan de arm, nek en schouder. Er is veel onderzoek gedaan naar dit onderwerp en naar de oorzaak van deze klachten. De meeste klachten ontstaan door een samenkomen van oorzaken. Van deze oorzaken is stress de belangrijkste reden voor het aanhouden van klachten.

Stress heeft sinds lange tijd een negatieve bijklank. Dit terwijl stress op zich niet schadelijk is. Stress is een lichamelijke reactie op een mogelijk gevaarlijke situatie. De lichamelijke stressreactie zorgt er dus voor dat het lichaam sterker en sneller is. Het is als het ware alsof het lichaam tijdelijk een turbo krijgt. Deze reactie komt goed van pas als u bijvoorbeeld in het bos loopt en een beer tegen komt en hard moet vechten of snel moet vluchten.
Gelukkig komen wij niet zo vaak meer beren tegen, maar dezelfde lichamelijke reactie wordt dus opgewekt. Deze stressreactie komt soms bij niet gevaarlijke situaties voor, dit noemen wij a-specifieke stress. Dit soort stress verschijnt vaak bij druk van deadlines, werk gerelateerd, sociale druk en ga zo maar door. De meeste van deze oorzaken zullen langer duren dan 3 weken en zorgen er voor dat het lichaam te lang op de turbo stand staat.
U kunt u misschien wel voorstellen dat als het lichaam constant in opperste staat van paraatheid is, het erg lastig wordt om tot rust te komen. Dit geldt ook voor herstellen en opladen voor de volgende uitdagingen.
Als de rust voor het herstel wordt uitgesteld, betekent dit dat de spieren niet kunnen herstellen, het zenuwstelsel ontregeld raakt en dat andere lichaamsfuncties niet goed meer werken. Als het eenmaal zo ver is, zullen kleine ongemakken meer klachten veroorzaken en zal het langer duren voordat u hersteld bent.
Wat kunt u doen om deze a-specifieke stress te verminderen? Om een goed antwoord op deze vraag te kunnen geven, moeten wij kijken naar de oorspronkelijke functie van deze reactie. Lichamelijke stress is niets meer dan een energie boost en een turbo voor het lichaam. Dus de beste manier om hier vanaf te komen is door deze energie op te “branden” door lichamelijk actief te zijn. Het maakt niet zoveel uit wat u doet, dit kan variëren van een wandeling door het park tot een intensieve box training, zo lang de activiteit minimaal 45 min duurt en op een redelijke intensiteit gebeurt.

Werkdruk in relatie tot nek- en schouderklachten

Zoals u kunt lezen in het bovenstaande artikel is stress, voornamelijk a-specifieke stress, een grote factor in het ontwikkelen en behouden van klachten.
Hier zullen wij proberen uit te leggen waarom stress zo’n grote factor is in het in stand houden van klachten.

Klachten beginnen over het algemeen met een overbelasting, een zogenaamde “overload”. Deze overbelasting op zich is niet schadelijk. Het is zelfs zo dat het lichaam, om sterker te worden, overbelasting nodig heeft. In feite bestaat een training uit het overbelasten van het lichaam en het overbelasten van het lichaam is een van de belangrijkste elementen bij het revalideren na klachten en aandoeningen.
Zo’n overload is in principe niets meer dan een mechanische belasting op het lichaam. Deze belasting kan van alles zijn: van een zware krachttraining tot een flinke wandeling door het park of zelfs een lange dag op werk.
Na deze belasting heeft het lichaam tijd nodig om te herstellen en juist in dit herstel gebeurt er iets met het lichaam. Het lichaam wordt sterker. Dit sterker worden van het lichaam heet “super compensatie” en is uiteindelijk het trainingseffect. Deze super compensatie is het moment waarop het lichaam sterker wordt van een training.
Om dit effect te krijgen heeft het lichaam dus rust nodig. Bij een normale belasting van bijvoorbeeld een werkdag heeft het lichaam één goede nachtrust nodig om voldoende te herstellen.
De reden dat stress ervoor zorgt dat klachten langdurig blijven bestaan, is dat stress de rust en dus het herstel verstoord. Door stress slapen we minder lang en minder diep waardoor het lichaam minder kans heeft om te herstellen. Verder maakt het lichaam stresshormonen aan die het lichaam actief houden en dus het herstel uitstelt.
Kort gezegd houdt dit in dat wanneer je normaal een dag nodig hebt om te herstellen, je nu twee dagen nodig hebt om te herstellen. Dit betekent dat als je de dag erop weer aan de slag gaat, je nog niet 100% hersteld bent. Die dag daarop wordt weer hetzelfde van het lichaam gevraagd waardoor deze dus weer niet volledig kan herstellen en dus steeds minder aan zal kunnen.
Dit proces kan weken zo niet maanden aanhouden voordat uiteindelijk het lichaam op een punt komt waarop het niet meer de gevraagde belasting kan leveren en signalen zal geven “genoeg is genoeg”. Dit is het punt waarop kleine klachten grote problemen kunnen veroorzaken. Als je eenmaal op dit punt bent aangekomen is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je voldoende hersteld en daarna je lichaam optraint zodat deze de normale belasting aankan en je dus geen klachten meer ontwikkeld.

2017-11-19T13:20:55+00:00 Nek en Schouder|