Lage Rugpijn – Deel 3

Naarmate onze samenleving steeds meer zittend is, is ons leven ook steeds minder lichamelijk vermoeiend geworden. Een negatief gevolg van het veel zitten is dat we onze spieren steeds minder gaan gebruiken. Spieren zullen doordat ze minder belast worden afnemen in omvang, wat ook wel atrofie heet en ook zwakker worden. Zolang de balans van belasting en belastbaarheid gelijk is, zijn er geen problemen. Maar als de belasting groter wordt dan wat de spieren aankunnen, zullen problemen zich voor kunnen doen. Dus je kan je voorstellen dat zodra we uit onze routine komen en onze rug meer belasten dan normaal door bijvoorbeeld een zware koffer te tillen op vakantie of een vriend helpen met het huis schilderen dat dit de momenten zijn dat lage rugklachten kunnen ontstaan. Fysieke belasting en specifieke oefeningen kunnen het proces van atrofie tegengaan en doen omkeren.  De beste manier om je lage rug te trainen is door het combineren van rek-, coördinatie- en krachtoefeningen. Het is belangrijk om de oefeningen ook steeds iets zwaarder te maken in de drie gebieden. Als de oefeningen en het langzaam opvoeren van de belasting op correcte wijze worden gedaan zal het de lage rugklachten op alle fronten tackelen.

In de toekomst zullen we nog dieper op lage rugklachten in gaan.

2017-11-06T04:28:45+00:00 Lage Rug|