Lage Rugpijn – Deel 2

Vaak komt de eerste episode van a-specifieke lage rugklachten in één keer. Het schiet weliswaar in je rug. Dit wordt ook wel spit of lumbago genoemd. De pijn zit in één van de onderrug spieren. Naast pijn zal er ook een gevoel van blokkade zijn. Dit wordt veroorzaakt door de verkrampte spieren en wordt een defiance musculair genoemd. Dit is een natuurlijke reactie van het lichaam om schade te voorkomen. Dus wat moet je doen als je deze klachten krijgt? Het is dan belangrijk om tijdens de eerste paar dagen je dagelijkse activitieten aan te passen zodat de spieren kunnen herstellen. Dit betekent dat je zware belasting moet mijden. Ons advies is zo snel mogelijk te werken aan het herstel nadat de klachten zijn ontstaan  en vervolgens sterker maken van je onderrug zodat deze meer belasting kan verdragen.  Wat belangrijk is tijdens het sterker maken van je onderrug, is dat je de juiste spieren leert aanspreken. De vraag is hoe kunnen we ervoor zorgen dat we de juiste spieren aanspreken tijdens dagelijkse activiteiten. Dit doen we door het verbeteren van de coördinatie. Deze is essentieel tijdens het oefenen. Coördinatie houdt in dat je dus in staat bent de spieren te gebruiken die nodig zijn. Dit proces word onbewust gedaan. Het is dus niet zo dat je zelf beslist welke spieren je aanspreekt. Maar door specifieke oefeningen te doen zal je vermogen om de juiste spieren op het juiste moment aan te spreken toenemen. Een betere coördinatie over je lichaam zal de pijn doen afnemen tijdens het bewegen. En niet minder belangrijk, zal het de kans op lage rug en andere klachten doen afnemen.

In het derde deel zullen we ingaan over de kracht van de onderrug.

2017-11-06T04:28:53+00:00 Lage Rug|