Lage Rugpijn – Deel 1

Wist u dat bijna 90% van de mensen één of meerdere keren last krijgt van zijn onderrug. Wij als fysiotherapeuten zien dan ook heel veel cliënten met lage rugpijn.  Meestal behoren deze klachten tot het soort niet specifieke lage rugklachten. Dit betekent dat er niet directe schade is aan de omliggende structuren. Daarentegen wil het ook niet zeggen dat ze niet serieus genomen moeten worden en dat ze minder pijn doen. Als de pijn niet uitstraalt naar één of beide benen en voorbij de knieën, je geen kracht verliest of een veranderd gevoel ervaart in de benen, dan spreken we meestal over a-specifieke lage rugklachten. Vaak zul je wel wat uitstraling van de pijn ervaren maar deze is dan meestal naar de bil en het bovenbeen. Deze symptomen heten referred pain en passen heel goed bij a-specifieke lage rugklachten. Mocht er wel sprake zijn van bovengenoemde klachten, dan adviseren wij u om contact op te nemen met uw huisarts of fysiotherapeut. Bij twijfel is het altijd verstandig om een fysiotherapeut of huisarts te bezoeken.

In dit artikel gaan we verder in op a-specifiek lage rugklachten. Dit betekent geen uitstralende pijn tot voorbij de knie(ën). Er zijn verschillende theorieën over de oorzaak. Wat we zeker weten, is dat rust het herstel vertraagd en zal je meer beperkingen ervaren in je dagelijkse functioneren. Dit word dan veroorzaakt door pijn en stijfheid. Dit wil niet zeggen dat je helemaal geen rust moet nemen. Maar extra bedrust moet worden vermeden. Wel is het verstandig om het wat rustiger aan te doen. Vooral intensievere activiteiten als zwaar tillen en sporten moet vermeden of aangepast worden. Wel weten we dat als je de juiste oefeningen doet en je niet te veel extra rust neemt, je sneller zult herstellen en de beperkingen in je dagelijkse activiteiten sneller zullen afnemen. Kijk naar onze video’s van lower back pain en start met stretch exercise level 1 voor wat verlichting.

Eén van de redenen dat je lage rugklachten kunt krijgen, is dat de belasting op de spieren groter is dan deze aankunnen. Dus behalve het doen van rek oefeningen voor verlichting, zul je de spieren sterker moeten maken. Op den duur zul je merken dat de pijn afneemt en dat je weer meer dagelijkse activiteiten met minder pijn kunt doen.Zelfs als de pijn weg is, dan adviseren wij om door te gaan met oefeningen om de rug sterker te maken zodat de kans dat de klachten terugkomen geminimaliseerd wordt. Mocht je vaker last hebben gehad van je rug moet dit artikel je motiveren om ons te blijven volgen en verder te lezen zodat je meer te weten komt over lage rug klachten en wat je er tegen kunt doen. In het volgende artikel zullen we dieper ingaan op de verschillende oorzaken en zullen schrijven over het sterker maken van je rug zodat deze meer belasting kan verdragen.

 

2017-11-06T04:29:02+00:00 Lage Rug|