Klachten buitenkant heup

Klachten aan de buitenkant van de heup zijn klachten die je vaak tegenkomt. Vaak wordt het omschreven als pijn aan de heup. Maar eigenlijk zit het heupgewricht in de lies. Dus als je praat over pijn aan de buitenkant van het been ter hoogte van het heupgewricht spreken we van pijn rondom de trochantor major.

Anatomie

De trochantor major is een groot stuk bot wat eigenlijk een uitsteeksel is van het dijbeen. Aan dit stuk bot hechten vele spieren aan die een functie hebben over het heupgewricht en de onderrug.

Vaak wordt er ook gesproken over een slijmbeursontsteking. Je slijmbeurs is een soort slijmlaag die over dit botstuk zit om de pezen die eroverheen moeten kunnen bewegen niet direct in wrijving te laten komen met het bot. Deze slijmlaag kan ontsteken en dan spreken we van een slijmbeursontsteking.

Klachten

De klachten die je kan ervaren zijn:

  • Startpijn en stijfheid
  • Pijn tijdens het belasten
  • Pijn in bepaalde bewegingen dus ook in fases van het hardlopen
  • Continu zeurend gevoel
  • Pijn met op de zij liggen

Vaak zie je dat de klachten met het eerste bovengenoemde beginnen en zich steeds verder kunnen uitbreiden totdat je dus een constant zeurend gevoel hebt en bij belasten je steken voelt en je (sport)- activiteiten niet meer kunt uitvoeren.

Oorzaken

Deze kunnen verschillende oorzaken hebben wat het soms erg lastig kan maken om de precieze oorzaak te vinden en aan te pakken. Soms is het heel duidelijk en is er sprake van een ontsteking van een aanhechting en/of slijmbeurs. Maar de klachten kunnen ook wat vager zijn zodat een duidelijke diagnose niet zo direct vast te stellen is.

Even opgesomd, welke structuren kunnen nu de problemen geven:

  • aanhechtingen van spieren aan de trochantor major
  • De slijmbeurs
  • Uitstralende pijn vanuit de lage rug

Aanhechtingen

Aan de tochantor major hechten diverse spieren die een functie hebben over de heup en lage rug. Met veel bewegingen  belast je je heupspieren behoorlijk. Vooral bij het tillen, traplopen en ook sporten. De heupspieren zijn ook verantwoordelijk voor de stabiliteit van het heupgewricht. Als de spieren te zwak zijn voor de belasting kunnen de aanhechtingen overbelast raken en klachten geven. Ook kan te veel en/of verkeerd zitten, leiden tot verzwakken van de pezen door onder belasting of juist te veel belasting door bijvoorbeeld gekruist te zitten.

Slijmbeurs

Een slijmbeursontsteking is een veel voorkomend probleem in dit gebied. Vaak is onze ervaring dat klachten aan de buitenkant van de heup vaak worden gewijd aan een slijmbeursontsteking wat misschien onterecht is. De oorzaak is vaak een overbelasting van de slijmbeurs wat meestal door twee factoren wordt veroorzaakt.

  • Verkeerde looptechniek
  • Te hoge spierspanning

Verkeerde looptechniek

Er zijn natuurlijk heel veel aspecten die fout kunnen gaan in de looptechniek.  Maar een veel voorkomend probleem in de looptechniek is het doorzakken van de heup in de landingsfase

Dit kan natuurlijk aangeleerd zijn maar meestal gebeurd dit omdat je niet in staat bent heup en onderrug te stabiliseren waardoor de heup doorzakt. Het doorzakken veroorzaakt een vergrote mate van wrijving dat kan leiden tot een overbelasting van de slijmbeurs.

Te hoge spierspanning

Een te hoge spierspanning kan leiden tot een toename van wrijving van de pezen op de slijmbeurs. Als dit te lang aanhoudt, veroorzaakt dit een overbelasting van de slijmbeurs wat kan leiden tot een ontsteking.

Uitstralende pijn uit de onderrug

Uitstralende pijn uit de onderrug komt heel vaak voor. Vaak is de pijn wat vager en kun je niet altijd direct op de exacte plek drukken maar meer een gebied aanwijzen. Vaak wordt dit over het hoofd gezien. Om die reden is het altijd belangrijk met alle aspecten rekening te houden en altijd een totaal benadering te hanteren. Dat betekent dat je niet alleen je heup moet trainen maar ook de omliggende lichaamsdelen. En vooral de rug. Bij een instabiele, te zwakke en te stijve rug leidt dit vaak tot klachten bij de heup.

Gevolgen

De klachten beginnen meestal licht en zeurend. Bij het direct opmerken van de klachten en het juist handelen door te analyseren waar mogelijk de oorzaak zit en dit aan te pakken, kan verergering worden voorkomen. Maar door het negeren van de klachten en doorgaan met het overbelasten kan het leiden tot chronische klachten wat uiteindelijk de periode van herstel verlengd.

Behandeling

Bij juist handelen zullen de klachten binnen 6 tot 8 weken afnemen. Je zou dan het trainen zonder problemen op een verantwoorde wijze volledig kunnen herpakken. Juist handelen wil zeggen dat je:

Herstel ( 6 -8 weken)

  • Belasting terugvoeren tot relatieve rust
  • Rek oefeningen voor rug, bil en overige heupspieren
  • Eventueel massage door professional zoals een fysiotherapeut

Optrainen

  • Rustig en verantwoord oppakken training. Vooral duur.
  • Oefeningen voor het vergroten van de stabiliteit lage rug, bekken en heup.
  • Oefeningen voor behoud van lenigheid/flexibiliteit.

In de onderstaande video’s kun je oefeningen vinden die je in de verschillende fases kunt gebruiken.

 

In het geval dat het herstel niet doorzet altijd contact opnemen met een fysiotherapeut met een hardloop achtergrond.

Dit artikel wordt u aangeboden door TrainExerciseRecover.

Wil je meer weten over gezond bewegen, het voorkomen of verhelpen van blessures of wil je professioneel advies van een fysiotherapeut kijk op www.trainexerciserecover.com en volg ons op facebook.

2017-11-06T04:27:36+00:00 Heup|