Het onderste kruis syndroom

Als de belasting en belastbaarheid rond het bekken verstoord raakt zien wij dit vaak in hetzelfde patroon. Er zijn in het lichaam spieren die de neiging hebben om te verstijven (tonisch) en die verzwakken (fasisch).

Professor Vladimir Janda heeft hier onderzoek naar gedaan en heeft het kruis syndroom als eerste beschreven.

Tonische en fasische spieren

Wij zullen ons nu voornamelijk richten op het onderste kruis syndroom.

Rond het bekken en de heup zitten veel spieren, de belangrijkste hiervan zijn de buik en de rugspieren. Van deze spieren zijn vaak de buikspieren verzwakt en de rugspieren verstijfd.

De andere grote spieren zijn de spieren van de heup, hiervan zijn vaak de bilspieren verzwakt en de heup flexoren verstijfd.

Als je de verkorte en de verzwakte spieren met een denkbeeldige lijn verbindt krijg je een kruis, waar de naam kruis syndroom vandaan komt.

Tonische spieren

Bij het onderste kruis syndroom zijn er 2 spiergroepen die verstijven. Deze spieren verkorten niet zo zeer maar worden steeds minder bestand tegen rek waardoor zij sneller een pijnsignaal af zullen geven en steeds meer spanning zullen opbouwen.

Deze spiergroepen zijn:

  • De buigers van de heup (de iliopsoas)
  • De stekkers van de onderrug (erector spinae)

Fasische spieren

De twee belangrijkste spieren die verzwakken bij het onderste kruis syndroom zijn de

  • De buikspieren (Abdominale spieren)
  • De heupstrekkers (Gluteus maximus)

Symptomen

Het verkorten en verzwakken van deze spieren geeft op zich geen lichamelijke klachten of ongemakken. Maar de disbalans zorgt echter wel voor een verandering in de houding. Je zult merken dat de verhoogde spanning in de heupbuigers en de rug strekkers ervoor zorgt dat het bekken “voorover kantelt”. Dit zie je het meest door het krijgen van een holle onderrug.

Deze houding kan onder meer zorgen voor:

  • Vergrote druk in de onderrug
  • Vermindering van spierfunctie
  • Klachten aan de hamstrings
  • Afname van activatie van het feed forward systeem
  • Gewrichtsklachten

Als je een vergrote holling in de onderrug krijgt, zullen de gewrichten aan de achterkant van de rug harder op elkaar drukken. Verder zorgt dit ervoor dat de druk op de tussenwervelschijven niet goed verdeeld wordt. Dit kan in het dagelijks leven al voor een stuk meer druk in de onderrug zorgen en dat wordt met hardlopen natuurlijk alleen nog maar erger.

Het lichaam is op zo’n manier in elkaar gezet dat de spieren in de middenstand van de beweging het meeste kracht kunnen leveren. Als de stand van de botten en dus de stand van een gewricht verandert, verplaatst ook het moment waarop de spieren het meeste kracht kunnen leveren. In dit geval betekent dat dus dat het moment van de afzet niet meer het moment is waarop je de meeste kracht kan leveren en dus minder hard, efficiënt en ver kunt lopen.

Met voorover kanteling van het bekken bedoelen wij dat de voorkant van het bekken lager komt te staan. Als de voorkant lager staat, komt de achterkant natuurlijk omhoog. Een aantal onderzoeken suggereren dat deze “hoogstand” aan de achterkant van het bekken ervoor zorgt dat de hamstrings onder een constante rek staan waardoor deze sneller overbelasten met allerlei blessures als gevolg.

Door de afname van de kracht van de buikspieren zal ook het automatische feed forward systeem minder goed werken. Dit systeem bestaat uit de buik, bekkenbodem en bepaalde rugspieren die als het ware de “core” vormen. Dit is het systeem waarmee het lichaam zich als het ware “schrap” zet zodra het denkt dat het iets zwaars moet doen. Als de kracht in de buikspieren afneemt, zien wij ook een afname in het gebruik van dit systeem en kunnen wij minder adequaat reageren waardoor je ook sneller kans hebt op blessures.

Als laatste maar niet minder belangrijk is het natuurlijk begrijpelijk dat zodra je houding veranderd de stand in de gewrichten zelf ook anders is. Dit zorgt voor een verstoorde druk in het gewricht en kan uiteraard zorgen voor allerlei gewrichtsklachten.

Oorzaken

De oorzaken van het kruis syndroom zijn niet eenduidig te benoemen. Omdat het syndroom op zich geen klachten geeft en mensen zich alleen bij de therapeut melden zodra zij klachten hebben, is het moeilijk te achterhalen wat het syndroom heeft ontwikkeld.

Wat wij wel weten, is dat spieren die te lang in dezelfde houding staan de neiging hebben om te verkorten. Dit doet vermoeden dat lang achter elkaar zitten een grote invloed heeft op het ontwikkelen van de verstijving van de heupbuigers en de rug strekkers.

Verder heeft eenduidige training en het achterwege laten van krachttraining een slechte invloed op de kracht van de heupstrekkers en de buikspieren.

Testen

De testen voor het kruis syndroom zijn onder te verdelen in kracht en lenigheid testen.

De lenigheidstest voor de heupbuigers heet de aangepaste tomas test. Deze test laat zien of er sprake is van verkorte iliopsoas.

De lenigheid van de onderrug is helaas niet met één test te meten. Eén van de meest gebruikte tests is de vinger bodem test. Deze test meet de afstand tussen de vingers en de vloer bij het voorover buigen. Omdat je de afstand tussen je vingers en de vloer meet terwijl je staat, betekent dit dat alles wat tussen je vingertoppen en je voeten zit invloed kan hebben op de uitslag.

De kracht test voor de buikspieren is de zogenaamde curl up test. Hierbij is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk goede sit ups maakt in een minuut.

Vervolgens kan je dit vergelijken in de onderstaande tabel met de norm waarden.

Helaas is zo’n test niet ontwikkeld voor de kracht van de bilspieren en kunnen wij deze helaas niet behandelen.

Behandeling

Het behandelen van het kruis syndroom bestaat uit enerzijds rekken van spieren en anderzijds versterken van spieren. Voor specifieke oefeningen zie onderstaande video.

 

 

Dit artikel wordt u aangeboden door TrainExerciseRecover.

Wil je meer weten over gezond bewegen, het voorkomen of verhelpen van blessures of wil je professioneel advies van een fysiotherapeut kijk op www.trainexerciserecover.com en volg ons op facebook.

2017-11-06T04:30:00+00:00 Onderste Kruis Syndroom|