Core

De core is het onderste deel van je wervelkolom en bekken regio. Dit is het centrum van je lichaam. Elke beweging die je maakt belast dit gebied. Om goed te kunnen functioneren, moeten we een goede mobiliteit hebben in de onderrug maar ook moeten wij in staat zijn deze stabiel te houden. Een stabiele core zal werken als een goede fundering die ervoor zal zorgen dat we beter presteren en verschillende lichamelijke belastingen kunnen verdragen. Als we beter in staat zijn de belasting te verdragen, is de kans kleiner dat we geblesseerd zullen raken. Veel onderzoek bevestigt dit.

 

De core bestaat uit de volgende spieren:

  • m. transversus abdominis ( afgekort mta )
  • m. Multifidus

De mta werkt als een soort corset dat ondersteuning geeft aan de wervelkolom en bekken regio. Wanneer deze aanspant wordt, zal hij een groot deel van de belasting op zich nemen. Hij zal er ook voor zorgen dat er geen onbedoelde bewegingen plaats zullen vinden. De m. multifidus zal de beweging van de afzonderlijke wervels ten opzichte van elkaar coƶrdineren. Dit is erg belangrijk. Vooral als we moeilijke bewegingen moeten maken en ons in lastige houdingen moeten handhaven. In een goede revalidatie van de onderrug zal er altijd aandacht geschonken moeten worden aan het trainen van de core. Dit is dan niet bedoeld om de pijn te verlichten maar om te voorkomen dat deze terugkomt.

Om die reden adviseren wij iedereen, zowel atleten en patiƫnten met onderrug klachten regelmatig oefeningen te doen voor de core.

 

2017-11-06T04:31:50+00:00 Lage Rug|