Behandeling patella femorale klachten

Adviezen korte termijn eerste 7 dagen:

Acute fase

Op korte termijn is het belangrijk om de belasting terug te dringen en binnen de pijn grens te blijven. Ook kan het helpen om zelf te proberen te achterhalen wat de mogelijke oorzaak van klachten zou kunnen zijn. Hier kan je denken aan:

  • Veel op de knieën werken.
  • Veel gehurkt zijn
  • Verkeerde looptechniek
  • Veel trap lopen
  • Of overige opgenoemde factoren die in de omschrijving van de klachten zijn genoemd

Door de mogelijk provocerende oorzaak weg te nemen kan het natuurlijk herstel plaats vinden en is het niet nodig om  verdere interventies in te zetten. Wel is het handig om een aantal bewegingen te vermijden voor de periode dat de knie gevoeliger is .

Deze zijn:

  • Zet bij het trap op lopen je hele voet neer in plaats van op je tenen/voor voeten deze op te lopen.
  • Bij pijn bij trap af lopen kun je elke keer met je aangedane knie eerst naar beneden gaan.
  • Niet hurken.
  • Om dan toch iets van de grond te rapen kun je het best gebruik maken van de schutter stand waarbij de aangedane knie voor is

Als er verder geen herstel belemmerende  factoren zijn mag je verwachten dat de pijn binnen 7 dagen weg zijn in dagelijkse activiteiten en kan je langzaam de belasting rustigopvoeren waarbij je het hardlopen kan hervatten of kan opvoeren waar je geen pijn mag ervaren tijdens het lopen. Na het hardlopen moet het liever helemaal geen pijn doen of eventueel minimaal maar dit moet de dag erop meteen weg zijn.

Adviezen lange termijn 7 dagen en langer.

Als de klachten na 7 dagen niet zijn afgenomen dat je rustig je oorspronkelijke hardloop activiteiten kan hervatten dan kan het zijn dat je meer zal moeten doen. Je zal naast het afbouwen van de belasting van je trainingen ook moeten beginnen met oefeningen die mogelijke de oorzaken aanpakken.. Hier zijn drie video’s die opgedeeld zijn in drie opvolgende levels die zich richten op het verminderen spanning en het vergroten van de belastbaarheid van de spieren die functie hebben over de knie.

Ook het doen van loop oefeningen ook genaamd loopscholing kan een verbetering geven in de looptechniek en een ondersteuning bieden in het herstel.

Bij steeds terugkerende klachten

Dan is het belangrijk om de oorzaak te achterhalen. ( link ontstaan artikel.) Ook kun je gebruik maken van bovengenoemde adviezen. Een bezoek aan de fysiotherapeut is dan wel raadzaam omdat hij je mits ervaring met hardlopers goed kan ondersteunen.

Wat kan de fysiotherapeut doen

Mochten de klachten niet overgaan of steeds erger worden adviseren wij je om een bezoek te brengen bij de fysiotherapeut. Deze kan met je mee denken wat de mogelijke oorzaak is van het in stand blijven van de klachten. Daarnaast kan deze ook herstel bevorderende en ontlastende technieken toepassen. Als je naar een fysiotherpeut gaat met kennis van hardlopen kan zal de therapeut je ook kunnen helpen met een goed looptechniek, opbouw schema en ondersteunende oefeningen die mogelijk ook in de bovenstaande video’s te zien zijn.

Wij van TrainExerciseRecover hopen dat deze artikelen een bijdrage hebben kunnen leveren aan het herstel van jou blessures. Mocht je vragen hebben ben je meer dan welkom om ons te contacteren via facebook, mail en twitter.

2017-11-06T04:32:13+00:00 Knie|