Artikelen 2017-12-28T05:52:45+00:00

Artikelen

In deze sectie hebben wij artikelen opgenomen die mogelijk interessant en behulpzaam voor u kunnen zijn.

Waarom oefenen

Veel onderzoek heeft aangetoond dat dagelijkse oefeningen helpen om lichamelijke klachten te overwinnen en zelfs te voorkomen. Dagelijks 30 minuten trainen kan in vele gevallen courante ziektes voorkomen. Hierbij valt te denken aan overgewicht, diabetes, hart problemen enz. Zelfs de kans op kanker kan worden gereduceerd. In de toekomst zullen wij wetenschappelijke artikelen opnemen om aan te tonen hoe het werkt en hoe u het in uw situatie kunt toepassen.

Spieren; een korte introductie

Het menselijk lichaam telt vele verschillende spieren. Er zijn grote en kleine spieren; hoeveel hangt af hoe je telt en welke spieren je meeneemt. Men gaat uit van 600 – 800 spieren. Ze hebben verschillende taken. De bekendste is natuurlijk om te bewegen, maar ook om te blijven staan, het bloed rond te pompen, adem te halen, regelen van je blik enz.

Dagelijkse bezigheden zullen veel makkelijker worden indien uw spieren sterk zijn. Hierbij valt te denken aan het dragen van boodschappen, de trap oplopen, zelfs strijken zal makkelijker worden.

Hoe versterken wij onze spieren? Wij versterken ze door lichamelijke activiteiten. Onze spieren verslappen als we veel rusten en inactief zijn. Dit klinkt eenvoudig…maar is het niet echt. Om onze spieren te versterken, zullen wij onze lichamelijke activiteiten moeten verhogen en ook de oefeningen zwaarder moeten maken. Een goede manier om je spieren te versterken, is door oefeningen te doen met toenemende weerstand. Hiervoor hoef je niet naar de fitness. Je kunt deze oefeningen gewoon thuis doen.

Hoe wij onze spieren kunnen versterken na weerstandsoefeningen zullen wij nog op terugkomen.

Spieren: een eenvoudige uitleg hoe ze werken

Wij zullen nu uitleggen hoe spieren werken en herstellen zodat ze sterker worden. Om het begrijpelijk te houden, zullen wij ons op dit moment beperken tot het uitleggen van de werking van de spieren van het bewegingsapparaat. Een spier van het bewegingsapparaat loopt altijd van het ene gewricht naar het andere en soms naar meerdere. Het heeft een oorsprong en een aanhechting. Aan beide kanten bevinden zich pezen en daartussen spierweefsel die de aanspanning mogelijk maakt.

Als de spier een bepaalde belasting (training) ondergaat, wordt deze moe. Hierop reageert het lichaam door sterker te worden zodat deze de belasting de volgende keer beter aankan. Dit wordt wel super compensatie genoemd. Als je de volgende keer dezelfde belasting hebt, dan zul je merken dat het makkelijker te handelen is. Dit is de reden dat iemand kan trainen om bijvoorbeeld zware gewichten te heffen.

Als een spier aan kracht wint, dan kan deze dikker worden. Dit gebeurt natuurlijk niet na een enkele training of prikkel maar op den duur wordt je lichaam sterker en sterker als je het voldoende prikkels geeft en….voldoende rust.

Waarom rust? Als je lichaam moe is van de training/prikkels dan moet het rusten om te herstellen. Dit wil zeggen dat de sleutel tot gezonde spieren goede training en voldoende rust is, super compensatie en dan opnieuw training en prikkels om sterker te worden.

Diabetes: een korte introductie

Diabetes is een stofwisselingsziekte die de werking van insuline negatief beïnvloed. Insuline is een hormoon die het mogelijk maakt om cellen bloedsuiker op te nemen om deze weer te gebruiken als energie.  Deze energie wordt dan bijvoorbeeld gebruikt om een spier te laten samentrekken wat dan weer nodig is voor bewegen.  Bloedsuiker is gewoon een vorm van energie. En als er een probleem is met de insuline productie dan betekent dit dat de cellen moeite hebben met het opnemen van de bloedsuiker uit het bloed. Dit leidt tot schommelingen in de bloedsuikerspiegel die negatief zijn voor de gezondheid.

Er zijn twee types diabetes. Ze worden heel makkelijk type 1 en type 2 genoemd. Type 1 is een probleem van de pancreas die insuline moet produceren. Dit soort is ook meestal aangeboren.

Type twee wordt vaak veroorzaakt door slechte voeding en onvoldoende beweging. Bij deze vorm worden cellen minder gevoelig voor insuline.

De  gevolgen van diabetes kunnen variëren van  lichte duizeligheid tot afsterving van lichaamsdelen.

In de toekomst zullen we verder ingaan op diabetes met tips hoe je het kan voorkomen en ermee om kan gaan.